söndag 2 januari 2011

UGJ Du nu klar


Nu är Erik Runfelt:s ( SMJ ) Du 316 klar. Lokkorgen är UGJ ( Lokstall 1 ). Ramverk och drivlina är Sture Holmberg ( Tumba lokstation ).
 
Chassiet är fullkompenserat flexichassie. Motor är Faulhaber 1724 som har högt vridmoment och lågt toppvarv.  Motorn assisteras av ett svänghjul monterat på växellådan, som är av Brimalms fabrikat. Chassiet går väldigt bra på analog drift. Dock i M.O.J:s värld skulle ett maxat separat kullagrat svänghjul säkerställa en verkligt "tung gång ". När det gäller svänhjul gäller : Ju större desto bättre. Diameter över 23 mm är boss.
 



 

4 kommentarer:

  1. Herregud i himlen och på jorden. Hade aldrig nånsin min vildaste fantasi kunnat föreställa mig ett så fulländat färdigställande.
    Jag saknar ord. För mig är det här rena julafton.

    Hälsar Erik!

    P.S. Att ha såna kamrater som Rune, Micke och Johan Pihlblad (SBJ) är en ynnest av högsta klass. D.S.

    SvaraRadera
  2. Ja må då säga, är 373 verkligen en Jeco?
    Den har i mina ögon fått sig en omgång av en mästares omsorg.
    Bägge loken är en mycket fina, Det skall bli ett nöje att få se någon av dessa trafikera SBJ under en körkväll.

    SvaraRadera
  3. Det som "skämmer" Du'n i originalutförande är lyktorna, blir enorm skillnad som Rune gjort! Har du målat fönsterramarna? Visst är dem i metall-utförande ur kartongen?

    SvaraRadera