lördag 26 mars 2011

Två ånglok på MOJ


Efter kriget rådde brist på tunga linjedragare för godstrafik på M.O.J. Samtidigt fanns ett överskott på tyska ånglok i Norge.  Dessa kom till Norge till följd av ockupationen. I huvudsak var dessa lok av två typer. Br 52 som efter krigsslutet littererades till NSB 63 "Stortysker". Vidare återstod efter krigsslutet 38 st av de 42st  BR 57 som vid krigsslutet littererades till NSB 61a "Gammeltysker".  De senare var mycket styva i gångverket då endast den främre av de fem hjulaxlarna var sidoförskjutbara.  Detta innebar att de passade dåligt för norska förhållanden med snäva kurvor och eftersatt spårunderhåll till följd av ockupationen.. Båda loktyperna förekom på flertalet av norska normalspåriga spårsträckor, t ex Ofotenbanen / Malmbanan. Under vissa perioder av kriget rullade omfattande transporter av tysk trupp och krigsmateriel även genom Sverige. Det förekommer uppgifter om att båda dessa loktyper då deltog i åtminstone delar av sträckorna i denna trafik (permitenttrafiken). Om någon kan bidra med fotografier på tyska krigslok på svenska spår skulle detta uppskattas. Jag har hittills bara sett bild på NSB 63 /  Br 52 på spår vid verkstaden i Motala för översyn.

Visserligen är även M.O.J:s linjenät av den mer kurviga typen men ändå inte att jämföra med förhållandena i Norge. För att råda bot på bristen avseende godsdragare inköpte M.O.J således 1 st NSB 61a som efter modifiering kom att göra god tjänst i godstrafiken. Modifieringarna bestod i reparation av krigsskadat lokhyttak, utbyte av sotlucka, byte till AGA- belysning, samt förhöjning av kolförrådet med träkonstruktion.

Samtidigt införskaffades 1 st Br 55:a  från Tyskland (som SJ Lit Ga ), Även denna maskin modifierades till M.O.J standard.

NSB 61a är av typ Roco . M.O.J. BR 55 är av typ Fleischmann.






1 kommentar:

  1. Att loket är snyggt, kan man säga så om ett lok??, vet jag sen tidigare. Men bild två och tre gör din ombyggnad ännu större rättvisa. Det är en pampig dragare.

    /Erik

    SvaraRadera