Tvåaxliga vagnar är Piko / Saxenmodelle. Utbytt är stegar, och plattformar, som är etsad mässing och North Eastern- trä.
Fyraxliga vagnar är Roco, med utbytta räcken och fotsteg i mässing.
Ytbehandlingen består i:
- Mattlackning: Hubrol, spruta
- Krackeleringsfärg : Biltema
- Torrpensling : av mångahanda gråa och rostbruna kullörer.
- Lacknaftablask : 95% lacknafta 5 % färg ( Hunbrol )som läggs flödigt över stora ytor, och tillåts rinna ner i springor och hålor.
- Lacknaftablask : 70 % lacknafta 30 % färg ( Humbrol) som läggs med smal pensel i början på springor, och som sugs runt i springorna genom"kapilärkraft".
- Smal blyertspenna på bufferthylsor och på bufferternas kontaktytor mot angränsande vagn. Det senare kan även göras med torrborstning med Hubrol silver.
- Bladaluminium. Den issolerade boggievagnen som i 1:1 är klädd med aluminiumplåt, den belade jag med bladaluminium ( som bladguld ) innan den skitades ner.
Resultatet ? Ja, jag själv är lite osäker. Är det för mycket, lite över gränsen, eller "over the top" ?
Jag tycker att det är lagom vädrat. Framför allt är de "matta" på ett realistiskt sätt.
SvaraRaderaFiligranen som är av hög klass.