torsdag 6 januari 2011

Dm3

 
 
På M.O.J körs ett malmtåg per tidtabellsvarv. På sträckan Malmberget-Runå Bruk framförs ett malmtåg varannan dag ( Realtid ).
Önskedragare för detta har alltid varit en Dm3 ur 1200 serien i leveransutförande. Nu har jag satt Dm3 1223,1241,1224 i trafik.
 
Chassiet är en Roco så klart. På detta har jag bytt ut motorerna mot 2 x Faulhaber 1331 ( urstarka ). Eftersom jag kör tung gång  analogt har jag monterat in megasvänhjul med separat kullagerupphängning ( Kyosho   5 X 8 X 2,5 mm ).
 
 
Alla delar på Rocon stämmer med leveransutförande utom fronten och vänster sidodörr. Båda åtgärdade jag genom att operera in en front från UGJ ( Lokstall 1) från en DM3 900. Den vid "moderniseringen" tillbakaflyttade gångdörren på väsntersidorna (babord ) fick därmed oxå spacklas igen. För att få plats med största möjliga svänghjul ( höjdmåttet) fick jag ta upp hål i "innertaket" så att hela höjden till "yttertaket kunde utnyttjas. Måttöverenstämmelsen mellan UGJ kåpan och Rocodito var remarkabelt bra. Enda avvikande måttet var att UGJ:n var ca 0,3 mm smalare. Genom att klyva taket på UGJ:n i längsled kunde denna avvikelse åtgärdas.För att efterlikna Dm3:an på förebildsfotot har jag torrborstat hela ekipaget med mörkgrå färg. På de sista bilderna syns hela M.O.J:s flotta av el-linjelok. Tom den nylevererade ( 1967 ) RC:n har kommit med på bilden. Denna omlittererades senare till RC 1.
 








 

2 kommentarer:

  1. Så har det hänt än en gång. Ytterligare ett ombyggt mästerverk har sett dagens ljus. Vem behöver nu åka upp till malmbanan för att se en Dm3 dra sitt lass med malmvagnar.
    Grattis till ett strålande resultat.
    Undertecknad tycker även att Rc-loket är värt sin egen historia.

    Hälsningar

    Erik

    SvaraRadera
  2. Jätte trevligaste Dm3 väderbit. 4 styck Dm3 ju största i Sverige? Är du från malmberget?
    Mvh Alf

    SvaraRadera